Tranemo

Gårdagen var bra!
Vi hade en jättetrevlig dag och det blev fina resultat.
Strax efter halv 5 på morgonen åkte vi från stallet och det var lite lagom temperatur ute, 10 plusgrader.
Ju längre ner vi kom desto mer sjönk det och när vi var framme var det 5 minusgrader!!
Var som en ren chock att kliva ur bilden.
Och på grund av det lite hala väglaget med sommardäck på bilen blev vi såklart sena.
Och ännu mer sena blev vi när Tärnmin inte hade fått nån box på uppstallningen.
Så sent som i fredags pratade jag med dem i telefon och det var inga problem att ta tillbaka boxen.
Avanmälde ju boxen för ett tag sedan eftersom han skött sig så bra men när vi bestämde att jag skulle rida Tabasco så kom jag fram till att det var säkrast att ha en box.
Tillslut strunta vi i det och Cilla fick hålla Tärnmin.
Satt upp på Tabasco när det var 8-10 minuter kvar till start!
Men det är ju inte mycket mer att göra var bara rida och se glad ut, hehe :)
Hon är en ganska vinglig häst och behöver väldigt mycket inramning, vilket jag tycker funkade ovanligt fint på framridningen men inte när hon kom in på banan med lågt dressyrstaket.
Men är ändå nöjd faktiskt, 57 straff.
Hon får sällan särskilt bra dressyr så det nöjer jag mig med!
Sen till hoppningen som var en enda stor frysklump full med frost.
Kände att det var fruset på flera ställen och var lite nervös för att broddarna inte skulle ta alls nästan.
Red därför väldigt långa vägar och väldigt lugnt så slutade med 2 tidsfel.
Gjorde inte så mycket kände jag, vi tog oss runt ganska bra ändå.
Lite av och på men lite sån är hästen också...
Så den ridningen var ganska snabbt avklarad.
Då var det bara att slita fram alla kläder vi hade med oss, vi hade verkligen inte förberett oss på vinter!
Som tur är hade jag med lite olika kläder ifall det skulle bli jättevarmt, haha ^^
Så Cilla fick ha min jacka och så hade jag linne, tävlingsskjorta, tunn tröja, kavaj och en jättestor tröja på mej.
Såg ut som en jävla uteliggare seriöst asså, haha ^^
Men vi klarade oss bra till att det började tina upp.
Så när jag började rida fram Tärnmin var det nog på nollan iaf.
Hoppbanan hade tinat och jag vågade rida på mer som vanligt.
I dressyren kändes han jättefin, tyvärr höll inte dommaren med.
Fick samma straff som Tabasco, trots att han var mycket stadigare!
Så det blev jag jättebesviken på.
O i hoppningen blev det en rivning.
Inte så mycket att säga om det, jag tyckte han var slarvig på det hindret, och visst kunde jag säkert ridit bättre.
Men det var så lågt så han skulle kunnat lyfta på fötterna enligt mej.
Men sen var han mer uppmärksam.
Resten av banan kändes väldigt säkert :)
Så inför terrängen låg jag 7:a med Tabsco och 12:a med Tärnmin,.
Kändes ändå väldigt bra med tanke på att det var första tävlingen med Tabasco och förutsättningarna inte var något att hänga i julgranen direkt.
Kring lunch började det tina upp och plusgraderna och solen tittade fram, var jätteskönt när vi gick terrängbanan.
Som vanligt tyckte jag att terrängbanan såg bra ut, gillar deras bana.
Lite bitigare bana än vissa debutant och lite olika typer av hinder vilket alltid är kul.
Bank och halvcoffin, linje i nerförsbacke och lite sådant.
Nytt sen jag var där senast var en biffig låda.
Jag kände inte att det var något som skulle bli problem med nån av hästarna men den var stor och fyrkantig för att vara ett debutant hinder.
Men hästarna tänker ju inte på samma sätt som man själv gör så jag tänkte inte mycket mer på det.
No problems helt enkelt!
Sen var det en liten stund att fika och ha det lite trevligt innan det var dags för terrängern.
I framridningen på Tabasco kändes hon fin, och jösses vilken skillnad det var att sitta på en häst med riktigt galopp!
Så himla härligt var det, är man bara van vid Tärnmin och Marseilles galopp i terrängen så var det en jäkla skillnad... Hehe.
Kan fortfarande inte släppa att det var så häftigt att sitta på henne :)
Dock var hon något nonchalant på de små framhoppningenhindrena.
Fanns två större och de vart det bra språng på.
Kändes bra helt enkelt.
Så när starten gick var det bara att köra.
Kändes skitbra, men höll däremot lite lägre tempo, satsade ju bara på att få till en stadig och fin runda.
Det enda som blev lite knasigt var coffin  där det var tänkt ett långt galoppsprång och det blev två.
Hon hoppade så stort över graven så hon glömde fortsätta framåt och jag borde egentligen var snabbare att mana henne men det var bara att trycka in ett extra så blev det så bra så ändå :)
Kändes hur säkert som helst och var helt ärligt nåt av det häftigaste jag gjort.
Jag gillar Tabasco haha! <3
Det som var ännu roligare var ju att vi var inom tiden, trots att jag red såpass lugnt och inte tänkte nånting på det.
Så 0 fel med med henne.
Direkt efter avtravning bytte vi bara häst och jag satt upp på Tärnmin.
Var en enorm skillnad att direkt efter sätta sig på en "ponny".
Inte den där markvinnande galoppen utan - racer-Tärnmin helt enkelt!!
Tog några minuter att ställa om sig men sen gick det bättre.
Han kändes jättefin på hinder och kändes säkert med honom också,
Starten började lika bra med honom, blev ett lite tokigt språng på en kulvert men var bara trycka igång galoppen igen och köra vidare.
Brukar ju aldrig pressa honom med tiden eftersom han är så liten och han tycker det är så roligt ändå så han får faktiskt gå i sitt tempo.
Det roliga är att hans tempo numera är inom tiden, haha ^^
Nästan blev det iallafall, blev 0.8 straffs tillägg för överskriden tid.
Och det kändes det inte som, jätteroligt att båda var så fina i terrängen!
När Tärnmin var avskrittad och klar fixa vi iordning och lasta in och gick sedan upp för att kolla vart vi hamnat.
Och det gick väldigt bra, avancerade från 7de till 3dje placering med Tabasco!
Och från 12de till 4de med Tärnmin!
Kunde ju nästan inte blivit bättre haha!
Kändes så roligt verkligen.
Efter prisutdelning åkte vi hemåt och stanna på McDonalds på hemvägen.
Är så skönt att Tärnmin är så himla skötsam numera.
Oroade mej inte en enda gång under hela dagen utan kände mej helt lugn med att det blev som det blev, utan box, hehe.
Så vi hade en jättebra och trevlig dag.
Och vet ni någon som letar efter mycket duktig och schysst häst så tipsa gärna om Tabasco som är till salu!
Känns så oerhört tråkigt att jag inte kan ta henne själv.
Men läget är ju som det är och man kan inte göra mer helt enkelt.
Någon därute kommer iallafall få väldigt, väldigt roligt med henne...
Ska åka till Ica och handla snart, tror jag ska köpa en trisslott...

 
Film på Tärnmin kommer!