Cantador

Har inte nämnt det här, men Cantador flyttade för några veckor sedan till sin nya familj.
Denna häst har en väldigt speciell historia och har tyvärr hamnat ganska fel tidigare.
Väldigt speciell häst som nog är den mest svårridna jag ridit, och med det menar jag inte svår att hålla sig kvar på.
För det var han vekligen inte.
Men svårriden för att han var så tung, tung aktion.
Stel kropp, ingen egen bjudning, svår mun osv.
Och till på köpet väldigt svårt psyke.
Detta är egentligen den typ av häst som jag passar sämst med.
Gillar inte det här långsamma, tunga och känslan att man måste bära runt hästen.
För jag har aldrig suttit på nåt liknande.
Men jag har aldrig sagt att jag inte tycker om hästen för det.
Det handlar inte om det, för i grund och botten är det en snäll häst.
Många har fått intrycket av att det var en elak elak häst.
För vid stress och i andra situationer där hästen inte trivdes reagerade han med att bli arg, väldigt arg.
Det var nog det svåraste draget hos hästen.
Men enligt mej, ingen dum häst.
Bara väldigt speciellt psyke.
Och passade inte mej.
Han trivdes inte att tävla och träna hårt. vilket han visade på väldigt speciella sätt.
Och jag kan tycka att visar hästarna så tydligt att de inte trivs med att tävla så kan de få bli hobbyhästar istället.
Det finns så många andra hästar som lever upp så fort det blir dags för tävling.
Jag började rida Cantador i slutet av 2014.
Hästen var 6 år och aldrig någonsin tagit ett steg i rätt form.
Skev som fasen dessutom.
De som haft hästen tidigare sa att det inte gick.
Men jag som är brutalt träningsfreak ville lösa det där.
Kan säga att efter första hopplektionen var jag sååå trött så jag mådde dåligt, och det har då aldrig nånsin inträffat.
Så mkt häst var det att rida.
Men framåt gick det.
Hoppade banor på 130-135 sista lektionerna före sommaren 2015.
Efter det fick han väldiga problem med hovarna och blev stillastående en längre tid och efter det lades inget krut på att få hästen redo för högre träning utan höll mest igång.
Han har nu hamnat hos en familj som tycker om att pyssla om hästarna, rida ut ihop och de tränar och tävlar på lätt nivå.
Hittills funkar det bra, och förhoppningsvis fortsätter det så också.
Denna häst har lärt mej väldigt mkt, trots att jag egentligen inte passade med den modellen på häst.
Ingen häst jag tyckte var sådär jätterolig att rida men jag la ner fruktansvärt mkt tid på hästen så jag blir nästan imponerad över mej själv, haha.
Hade det dock varit min egen hade jag valt att göra saker och ting annorlunda.
Tänkte jag ska ladda upp lite filmer på hästen.
 
Första ridpasset kommer först, därefter kommer några klipp efter några månaders arbete.
Första hoppningen
Första gången vi hoppade lite större hinder på bana, synd bara att jag inte har några filmer från
senare på våren när det verkligen funkade på större banor. Denna är då inget att hänga i julgranen, haha.