Solkatter o hästätande banor

Long time…
… sedan vi hördes sist.
Jag vet inte ens vad jag har gjort sedan sist.
Tror jag skrev om att hästarna gjorde varsin skitbra träning innan tävling i Linköping.
Veckan därpå iallafall drog vi igång med lite starter.
Sparris skulle hoppa 110 i Linköping o Door 120.
O de skötte sig bra bägge två.
Sparris blir fortfarande väldigt spänd inne på banan o kikar väldigt mkt på allt runktomkring.
Då springer hon som en struts o tappar typ all hoppning.
Huvudet upp, ryggen ner o benen överallt.
Ska jag vara helt ärligt, inte den smartaste hästen jag träffat 😂
Hon försöker fixa grejerna, men det blir lite knas emellanåt.
Hon gick i riktigt ordentligt på en oxer på framhoppningen o det var nog precis vad som behövdes för efter det skärpte hon till sig lite.
Det var hennes första 110 o jag tycker att det kändes väldigt lätt att ta sig över hindrena, även om hon var såpass spänd o med för runt som ett torrt löv, hehe.
Känns ändå lovande, med mer träning 😃

Door kändes PRIMA!
Han hoppade runt sin 120 runda superduperstadigt, trots att martingal slogs loss ifrån magplattan när han slår i sina hovar.
Meeeen, bakom sista hindret låg solen på o det var en solkatt i backen.
O det var en solkatt för mkt kan jag säga.
Så helt plötsligt i det där fina flytet stannade han.
Han gillade inte den.
Men annars gjorde han det mesta toppen under rundan.

Nu under den här långhelgen som varit har de gjort varsin start på årets första utomhustävling på mantorpstravet.
Door var o genrepa lite förra helgen på den här banan o det var tur.
För han var verkligen på tårna då. 
Stackars Sparris däremot har inte fått förbereda sig på utebana ännu iår o var såååå spänd.
Jag prioriterade att låta Door få åka o hoppa på banan före henne.
Eftersom han kan bli smått farlig om han "blir som han blir".
Sparris är mer allmänt spänd o vimsig.
Men jag har svårt att tro att hon ska springa in i staketen eller göra sånna saker, hehe
Hon började iaf redan när jag skulle rida fram att vimsa runt o vara jättestressad.
Hoppade inget vidare o inne på banan eskalerade strutsbeteendet o jag red som en kratta.
Vi motarbetade mest varandra om jag ska vara ärlig. 
Hon sprang med huvudet rätt upp o kasta sig mest över hindrena.
Men runt kom vi o nu är första starten ute gjord iaf.
Jag ramlade inte av o hon gjorde trots allt som jag sa.
Hon är ju väldigt oerfaren så det här är inget att lägga nån särskild vikt på.
Hon behöver ut o lära sig tävlingslivet.

Kvällen innan Doors start började jag be till gud 😂
Kände bara att hur fasen ska det här gå om Sparris var så spänd o han vanligtvis är värre.
Men hör o häpna, han var lugnare!
Han var vaken, men inte stressad.
Hoppade en felfri 110 runda.
Inte den mest ambitiösa runda han gjort kanske för att han var nog inte superimponerad av 110 hindrena.
Men iome att detta var första utomhustävlingen så fick de gå ner en klass ifrån föregående helg.
Det är lätt att bli måttandes o att ha handbromsen i när man är van vid inomhusridning. 
Kändes bra o enkelt iaf.

Nu har vi tre veckor på oss att träna inför nästa tävling, som även den är på Mantorpstravet.
Lite oklart vad de ska gå för klasser men Sparris ska nog gå två klasser tänker jag.
O en ska iaf vara 110.
Door tror jag får köra på 120 nu om inga frågetecken inträffar.
Det kan vända fort med den hästen, hehe.
Nu blir det prio på att Sparris ska ut på lite utebanor innan dess o se sig om.
O Door ska förhoppningsvis komma iväg på lite träning.
Sparris också såklart men tror även vi ska ge oss iväg på nån annan bana så hon får vidga vyerna lite.
Känner mej taggad för kommande träningar/tävlingar.

Hoppas ni haft en bra påsk.
Jag har jobbat, sovit, ridit osv.
Som vanligt allsån😜 (null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Kommentera här: